Tesla (dosyć nieoczekiwania) zaprezentowała zupełnie nową odmianę jednego ze swoich najpopularniejszych modeli. Model Y L, który debiutuje na rynku chińskim, to wariant sześciomiejscowy, z większym rozstawem osi i co ciekawe – węższy.
Sześciomiejscowy układ siedzeń to konfiguracja, dotychczas zarezerwowana dla większego i droższego Modelu X. Model Y L ma rozstaw osi 3 040 mm (o 150 mm więcej niż standardowy Model Y) oraz całkowitą długość pojazdu 4 976 mm. Tym samym niemal dorównuje wymiarami Modelowi X, przy czym jest nieco krótszy niż ten flagowy SUV Tesli. Wydłużony tył (za słupkiem C), nowy spojler oraz specjalne felgi i emblematy to zewnętrzne wyróżniki nowej wersji Tesli. Do tego do palety lakierów dołożono jeden nowy – jasne złoto. Z pierwszych zdjęć wynika też, że projekt wnętrza uległ modyfikacji. W wydłużonej Tesli Model Y widać inne fotele niż te obecnie dostępne.
Zasięg nowej Tesli Model Y L
Model Y L napędzany jest dwoma silnikami (AWD, napęd na cztery koła), przyspiesza do 100 km/h w 5,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 217 km/h. Dzięki akumulatorowi 82,5 kWh (LFP) deklarowany zasięg wg chińskiego cyklu CLTC to imponujące 688 km.
Porównanie rozmiarów: Model Y L vs Model Y vs Model X
Model | Rozstaw osi | Długość całkowita |
---|---|---|
Model Y | 2 890 mm | 4 797 mm |
Model Y L | 3 040 mm | 4 976 mm |
Model X | 2 965 mm | 5 060 mm |
Nowy Model Y L ma zatem rozstaw osi większy niż Model X, choć całkowita długość jest o około 84 mm krótsza. Efektem tego jest pośrednie miejsce w gamie Tesli – „mini Model X” w cenie bliższej Modelowi Y.

Dla kogo jest nowa Tesla Model Y L?
Model Y L powstał w odpowiedzi na rosnące oczekiwania chińskiego rynku, gdzie wyraźnie preferowane są samochody o dłuższym rozstawie osi i większej liczbie miejsc. Model ten ułatwia Tesli konkurowanie z lokalnymi producentami oraz daje klientom alternatywę między klasycznym Modelem Y a dużym Modelem X. Wprowadzanie tego typu wersji na chiński rynek jest czymś dobrze znanym u producentów europejskich.
Dostępność i cena
Według oficjalnych informacji samochód trafi do sprzedaży w Chinach jesienią 2025 roku. Początkowo nie przewidziano dostępności na innych rynkach, choć niewykluczone, że pojawi się także w innych regionach w późniejszym terminie. Być może w Europie prędzej pojawi się wariant siedmiomiejscowy, ale to praktycznie ten sam „Y-grek”, jak ten oferowany w wariancie pięciomiejscowym. Po prostu ma dodatkowe miejsca w bagażniku – bez zmiany rozstawu osi czy szerokośći.
Cena wydłużonego Modelu Y nie jest jeszcze oficjalnie znana. Jednak – bazując na polityce cenowej Tesli oraz analogii do Modelu X – można się spodziewać, że Model Y L będzie nieznacznie droższy od wersji pięciomiejscowej standardowej Tesli Model Y.
